کتابخانه

نام کتاب: تاریخ ازدواج، از اطاعت تا صمیمیت. یا چگونه عشق بر ازدواج پیروز شد؟
نویسنده: استفانی کونتز
ترجمه: سیمین موحد
سال انتشار: 1386 . 519 صفحه
این کتاب نگاهی دارد به شکلهای ازدواج در جوامع گوناگون.. تقریبا" مراسم یا آداب رناشویی و جنسی که که ما در سالهای اخیر شاهد هستیم هرچقدر هم تکان دهنده به نظر برسد در گذشته نیز به نوعی امتحان شده است.( رابطه ی جنسی خارج از چارچوب ازدواج ، تعداد بسیار نامادری و ناپدری ها در گذشته نسبت به امروز ، ازدواج با هم جنس هرچند نادر بوده در بعضی فرهنگها تکریم می شده است.)
تصور مردم از بحران ازدواج از جایی به جای دیگر به شدت متفاوت است: در امریکا تولد بچه های خارج از چارچوب ازدواج، در آلمان و ژاپن توجه برنامه ریزان به افزایش تعداد تولدها، در عربستان و اماراتمهریه بالای دختران عامل سختی ازدواج جوانان، در ایتالیا افزایش روبه رشد بچه ننه ها( جوانان سنین 20 تا 35 ساله ای که با وجود داشتن شغل خوب در خانه والدین زندگی می کنند).
در همه جای دنیا ازدواج روز به روز اختیاری تر و شکننده تر می شود یا در همه جا ارتباط بین ازدواج و بچه دارشدن کم رنگ تر می شود.
تصور مردم از عشق نیز متفاوت است. در گذشته مردی که بچه ای خارج از چارچوب ازدواج داشت، به ندرت مسئول تامین زندگی او شناخته می شد و زنی که خارج از این چارچوب بچه دار می شد، اغلب اوقات تنها به عنوان صیغه، معشوقه یا روسپی می توانست به زندگی اش ادامه دهد. در هند باستان عاشق شدن پیش از ازدواج عملی اخلال گرانه و ضد اجتماعی بود. یونانی ها عشق را نوعی دیوانگی می دانستند. فرانسوی ها عشق را اختلال ذهن می دانستند و درمان آن آمیزش جنسی بود چه با فردی که مورد عشق بود یا با شخص دیگری. در چین واژه عشق بطور سنتی ب معنی احساسات بین زن و شوهر نبود بلکه رابطه ای غیرقانونی و به لحاظ اجتماعی نامعقول را تاعی می کرد( اگر از عروس راضی نبودند از پسر می خواستند زنش را طلاق دهد یا همسری دیگر اختیار کند. عشق مانع این اعمال بود). در اروپای قرون دوازده و سیزده زنا عالیترین شکل عشق بوده است و در بین اشراف مقامی آرمانی داشته است. اما در قرن هیجده علت اصلی ازدواج بوده است.
از نظر ازدواج نیز جوامعی هستند که از بچه های حاصل از روابط خارج از ازدواج حمایت قانونی می کند و آنها را به رسمیت می شناسد. حتی در جوامعی که ازدواج همجنس خواهان به رسمیت شناخته شده، با وجود درصد کم آنها، حمایتهای بالاتری نسبت به دسته قبلی دارد. ازدواج موقت در بین شیعیان و رد آن توسط سنیان شکلهای دیگر ازدواجند.
در گذشته اگر به مردی در ایرلند رازهایی را در باره رفتار جنسی زنش می گفتند این دلیل خوبی برای ترک زن از سوی شوهر بود. در قرون وسطا در برخی مناطق زنان با طلاق فقیر نمی شدند زیرا هیچکس ادعا نمی کرد که مرد نان آور خانواده است و زن حق داشت طبق قانون قسمتی از زمین یا خانه ای را که در آن کار کرده بود تصاحب کند.

زنان و محیط زیست
نويسنده :دكتر عباس محمدي اصل

معرفي :ناهيد رودافشان
چاپ:اول 1388
ناشر : شيرازه
برگرفته از سایت جامعه شناسی ایران
هرگز آگاهانه با خود انديشيده ايم كه چرابراي دستيابي به آرامش ،بي اختيار به دامن سبز طبيعت پناه مي بريم ؟تداعي اين الگو از روزگاراني به يادگار مانده كه طبيعت هنوز اسير فرهنگ نشده بود و قرار نبود علم برهمه چيز مسلط شود.
در آن روزگار، زنان تدبير جامعه را دردست داشتند و خردمندانه با هستي هماهنگ مي شدند بر آمدن خردجمعي از زندگي مشاركتي در پرتو اين تدبير از تك روي عقلانيت ابزاري جلو ميگرفت و با مصائبي چون آلودگي محيط زيست مواجه نبود.بلوغ عقل مذكر درسايه پرورندگي داهيانه زنانه اما نيازمند هزينه اي سنگين بودكه عمدتا در تخريب محيط زيت تجلي مي كرد. اقتضاي زندگي مشاركتي در عصر مدرنيته اما رفته رفته را به سرمنزل خردمندي دوجنسيتي در عصر جهاني شدن رهنمون گرديد و اين سرآغازي است بر ظهور تمدني متكثر با نمودي چون سبز شدن محيط در بي سالاري و اين داستان كتاب حاضر است .....
كتاب زنان و محطي زيست از منابع تاليفي استثنايي در زمينه ي خود محسوب مي شودكه با پيش زمينه اي تئوريك سعي دارد زاويه ي نقدي را بر رويكردهاي موجودو واقعيت امروزبگشايد و در قياس با آنچه رويكرد "هماهنگ "انسان با طبيعت نام مي نهد پي آمدهاي آن را به آزمون بگذارد .
نگارنده سخن را با مفهوم "كار" آغاز و تاثير آن را بر محيط ماهيت انسان بررسي مي كند و سپس به تطبيق انسان با محيط از زاويه ي عقل مذكر اطلاق مي شود و مظاهر مردانه ي آن به منزله ي فرهنگ مسلط تكامل مي بخشد .بازشناسي مسئوليت نهادهاي اجتماعي مدرن در بروز بحران محيط زيست بشر ناشي از اسارت طبيعت در سيطره ي فرهنگ يكي ديگراز دريچه هاي نقد اين كتاب مي باشد.